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Montréal

Printemps CUBEcois : when it's good to be unruly

VERNISSAGE


5:00pm
- 8:00pm
Thursday October 16 2014

Venue: concordia University, EV Building Atrium
Address: 1515 rue Ste-Catherine Ouest
Cost: free / gratuit
Accessibility: accessible

» More information

Multimedia Protest Banner Installation, « Printemps CUBEcois », at Concordia University from October 12 to 18, 2014.

For one week only !

12 – 18 October 2014

Concordia University, EV Building Atrium

1515, St-Catherine st. West (corner Guy)

Montréal (QC)

David Widgington will be on location from Tues. October 14 to Fri. October 17 from 12 to 2pm.

VERNISSAGE : Thursday October 16, 5:00 - 8:00pm.

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The Concordia Student Union (CSU) and Artéfacts d'un Printemps québécois Archive present the multimedia installation, « Printemps CUBEcois : when it's good to be unruly », a monumental work by David Widgington.

The CUBE (13 ft high x 17 feet on each side) explores the activation of an archive created by David Widgington during his MA Media Studies research-creation project at Concordia University. 40 protest banners (all previously used within demonstrations) envelope the inside and outside of the cube. A doorway gives access inside the CUBE to the « pièce de résistance » within. The mural-size protest scene collage (13ft high x 17ft wide) uses a sampling of imagery taken from the Artéfacts Archive (its posters, banners, protest signs, actions, stencils, videos) that are printed/projected onto sewn strips of canvas. The scene is my own retelling — as a striking student at the time — of the 2012 student-led oppositional movement. It is an attempt at self-representation, which is key to building upon a movement's own oppositional cultural heritage.

The « Printemps CUBEcois » embodies the purpose for the Artéfacts Archive and its potential motivational role on protest movement choreographies in Québec and elsewhere. It is a non-nostalgic activation of an archive that seeks to nurture the oppositional consciousness that was so tenacious in 2012. The CUBE's interior represents a safe space within which activists can meet, speak freely and find the strength necessary for collective acts of resistance and dissent.

David argues that oppositional consciousness during the debriefing period is better nourished when oppositional cultural artefacts are present. The artefacts encourage the review past actions, the discussion of evolving issues and the advancement of arguments. The CUBE provides a reaggregational gathering space for activists to reinforce solidarity, to build collective confidence and, ultimately, to consider future oppositional performance.

Ideally, the oppositional cultural heritage, activated via the « Printemps CUBEcois », will help link the debriefing phase of the Maple Spring with current/upcoming battles against austerity. As a result, activists will be able to better confront the abuses of neoliberal capitalism and resist its systematic oppression.

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Le Concordia Student Union (CSU) et l'Archive Artéfacts d'un Printemps québécois présentent le retour de l'installation multimédia « Printemps CUBEcois : Quand il est bon d’être indisciplinéEs », une oeuvre monumentale de David Widgington.

Le CUBE de 13 pieds de haut par 17 pieds de cotés explore la mise en action d’une archive créée dans le cadre de la maîtrise de David Widgington en Études des médias au Département de communications à l'Université Concordia. 40 bannières contestataires (toutes utilisées dans des manifestations) recouvrent l'extérieur et l'intérieur du cube. Une porte d'entrée donne accès à la « pièce de résistance » de la grandeur d’une muraille : la gigantesque bannière « Ne rien lâcher ». Cette bannière spécialement conçue met en scène une manifestation représentative du Printemps québécois en utilisant un échantillonnage d'artéfacts visuels (images d' affiches, de bannières, de pancartes, d'actions, de pochoirs, de vidéos, etc…) provenant de l'Archive d'Artéfacts d’un Printemps québécois, le tout étant imprimé sur des bandes de canevas, cousues ensemble.

 La scène est le récit de l'artiste — en tant qu’étudiant en grève à l'époque — du mouvement contestataire de 2012. Il s’agit d’une tentative d’autoreprésentation, un élément-clé pour bâtir l’héritage culturel d’un mouvement contestataire. Le CUBE incarne l’objectif de l’Archive d'Artéfacts dans son rôle d’agitateur potentiel pour les chorégraphies futures des mouvements de protestation au Québec et ailleurs.

Ces installation et scénographie permettent une mise en action non-nostalgique d’une archive qui cherche à nourrir la conscience contestataire, si tenace en 2012, et en gestation pour les luttes à venir. L’intérieur du CUBE constitue ainsi un « safe space » où des activistEs peuvent se rencontrer, parler ouvertement et rechercher une force collective qui pourrait mener vers des actions de résistance futures.

Le « Printemps CUBEcois » sert d'espace de réagregation et de compte-rendu pour se réunir, pour interroger ensemble nos actions, stratégies, tactiques, etc. Le but visé est de renforcer la solidarité et de bâtir une confiance collective, tout en se (re)familiarisant avec la performance militante antérieure. David Widgington soutient que la conscience contestataire est mieux nourrie lorsque des artéfacts culturels contestataires sont présents et accessibles. Les artéfacts encouragent la reconsidération des actions, la discussion des enjeux, l’avancement des arguments et, ultimement, la considération d’actions futures.

Idéalement, l’héritage culturel contestataire ainsi mis en place par l’entremise du « Printemps CUBEcois » aidera à boucler la boucle entre le Printemps érable de 2012 et les luttes actuelles contre l'austérité. La création de cette performance contestataire perpétuelle sera plus compétente pour confronter les abus du capitalisme néolibéral et pour résister à son oppression systématique.

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À propos de l'artiste :

David Widgington a terminé sa maîtrise en Étude des médias à l'Université Concordia au printemps 2014. L'Archive d'Artéfacts d'un Printemps québécois représente l'élément central de son projet de recherche-création. Il est membre du collectif d'auteurs du Centre de Recherche en Imagerie Populaire (CRIP), a publié 2 essais graphiques : À force d'imagination: Affiches et artéfacts du mouvement étudiant au Québec 1958-2013 (Lux 2013) et Pour Changer le monde: Affiches des mouvement sociaux au Québec 1966-2007 (Cumulus Press + Lux 2008). David est membre fondateur du collectif de vidéastes engagéEs Les Lucioles (2002-2007). Il a exposé des bannières contestataires en 2013 : à la Société des arts technologiques, au Cinéma Excentris et à l’Écomusée du fier monde. Il habite à Montréal.

About the artist :

David Widgington is a recent MA Media Studies graduate from Concordia University. The Artéfacts d'un Printemps québécois Archive is the central feature of his research-creation project. He is a member of the CRIP author collective that published 2 books: À force d'imagination: Affiches et artéfacts du mouvement étudiant au Québec 1958-2013 (Lux Éditeur 2013) and Picture This!: posters of social movements in Québec 1966-2007 (Cumulus Press 2008). David is a founding member of the video activist collective Les Lucioles (2002-2007). His three previous banner exhibitions were held at the Société des arts technologiques (SAT), at Cinéma Excentris, and at the Ecomusé du fier monde. He lives in Montréal.

 

Info:

David Widgington

c: 514-235-0386

widge@printempserable.net

Organizer:widge@printempserable.net

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